1. Mi az amit mi, vállalkozók keresünk? - 7 út

2010.12.10 16:28 - szerző: Marketing Zoli

A lehetőséget. A lehetőséget arra, hogy valami újat nyújtsunk az embereknek, hogy megtaláljunk egy piaci rést, hogy valami maradandót és értékeset alkossunk, és végül természetes, hogy lehetőséget keresünk arra, hogy profitot termeljünk. Profitot a világnak és magunknak, családunknak.

Az elmúlt 100 évben pedig több lehetőség volt körülöttünk, mint a teljes történelemben azelőtt. Sok családi vállalkozás, vagy pár személyes vállalkozás vált a világot körülvevő óriás vállalattá. Felgyorsult az információ sebessége. 1920-ban megjelenik egy új információs csatorna, a rádió. Az emberek zenét, műsorokat hallgathatnak élőben. Tihanyi Kálmán ebben az időben találta fel a teljesen elektronikus, töltéstároló típusú televíziós rendszert. 1926-ban szabadalmaztatta, alig 2 évvel később már az amerikai rádió óriás, az Radio Corporation of America kereste meg ajánlatával. Így 20 évvel később, az 1940-es évektől máris elindult hódító útjára a Televízió.

Ebben az információs csatornában már sokkal több felhasználó és vállalkozó látott fantáziát. Megjelent az otthonunkban egy olyan találmány, ami már teljesen le tudta kötni a figyelmünket. A televízió már alkalmas volt több üzleti modell megvalósítására, amivel sok élelmes vállalkozó élt és él is manapság. Kaptunk reklámot, teleshopot, telefonos kvízjátékot, és SMS halmozó valóságshow-kat is. De ezt a médiumot még mindig a profitra éhes cégek birtokolják, akik a használatért súlyos pénzeket követelnek.

Azonban 1994-ben valami megváltozott. Megjelent végre egy kétoldalú kommunikációra alkalmas új média, amit nem birtokolt senki. Ahol az embereknek nem kellett súlyos pénzt költeni a média használatáért. Minden egyes emberrel külön teremthettél kapcsolatot, akik azonnal tudtak is reagálni neked. Itt nincs adásidő és nincs fix nézettség, hacsak Te fel nem hívod magadra a figyelmet. Ez az Internet.

"Az Internet terjedt el leggyorsabban a világon,
jelenleg körülbelül 1,4 Milliárd ember használja."

1 400 000 000 potenciális felhasználó nap, mint nap. 2009-ben a magyar lakosság fele rendszeresen használta az internetet. Így nem csoda, hogy ezt a médiumot egyenesen lerohanták a vállalkozók. Mindenki a lehetőséget keresi manapság is, hiszen az internet sebessége rohamosan nő. Évről évre egyre gyorsabb internet kapcsolattal lep meg minket a szolgáltatónk, és ez teret ad a folyamatos fejlődéshez. Egyre bonyolultabb dolgokra lesz képes egy honlap. 2010-ben videót nézünk, zenét hallgatunk, képeket osztunk meg, játszunk, bankolunk az interneten, és egyes honlapok már programokat is helyettesítenek.

Itt van egy médium, ami az elmúlt 16 évben számtalan céget juttatott a csúcsra. Számos álmot váltott valóra, olyanokat is, amire gondolni sem mertek volna. Annyira szerteágazó, hogy számos üzleti modell és bevételi csatorna kialakítására alkalmas. Mi ezek közül a 7 legismertebbet fogjuk üzleti szempontból körüljárni. Megnézzük, hogyan nőttek multi céggé apró vállalkozások, egy új ötletből és kemény munkával. Megnézzük, milyen lehetőségeket rejtenek manapság az egyes modellek, és azt, hogy mi szükséges az induláshoz.

Véletlenül Milliárdos

1993 ősze és 1994 tavasza között a világ és a vállalkozók elkezdték felfedezni az internetet. Ebben az időszakban a felhasználók tábora évi 2300%-al nőtt. Ekkora már elterjedtek a számítógépek, be voltak kötve a telefon vonalak, így bárki könnyen csatlakozhatott az internethez. Manapság már a világ népességének 20%-a nap, mint nap használja.

Először a cégek termékeik leírására, pénzügyi jelentéseik közzétételére, egyéb információik közlésére használták. Tudósok és tanárok osztották meg egymással és a világgal kutatásaikat. Hírlevél csoportok jöttek létre, megosztva egymás közt a hálózaton fellelt kincseket. Idővel egyes boltok is megjelentek a neten, és kialakult az online kereskedelem. A háttérben tudatosan és öntudatlanul elkezdtek szerveződni a jövő internet milliárdosai.

Jeff Bezos egy Wall Street-i cég alkalmazottjaként azt a feladatot kapta, hogy készítsen egy tanulmányt az internetről, derítse ki mit lehetne legjobban eladni a világhálón. E feladat közben, akkora kincsre lelt, hogy munkáját feladva létrehozta a világ legnagyobb webáruházát, az Amazon.com weboldalt.

yahoo Eközben két Stanford egyetemi hallgató, Jerry Yang és David Filo elkezdte összegyűjteni a doktorijukhoz szükséges tanulmányok webcímeit, majd megosztva a világhálón, létrejött az internet leglátogatottabb oldala, a Yahoo.com. A fiúk 4 hónappal a disszertáció megvédése előtt az első Internet Milliárdosok lettek.

1995-ben Pierre Omidyar, programozó létrehozta az első aukciós oldalt az interneten, az Ebay.com-ot. Csodálkozva tapasztalta, hogy az első termékét (egy törött lézer nyomtatót) egy látogató megvette az oldalán. Az üzleti modell működött. Ennek az oldalnak ma több mint 200 millió regisztrált felhasználója van, 2009-es éves árbevétele : 8,727 Milliárd Dollár volt!

A mohóság csapdája, a Dot Com lufi

1995 után, a hasonló történetek száma elkezdett szaporodni, sok élelmes vállalkozó és programozó jutott sikerre. Erre felfigyeltek a pénzügyi befektetők is, akik elkezdtek sűrűsödni Kaliforniában. 10 évvel a számítógép áttörése után máris itt volt számukra egy még nagyobb üzlet. A lehetőségek megszámlálhatatlanok, szinte az élet összes területére az interneten keresnek az emberek.

"A piac nagyobb, mint gondolnád."

Yahoo.com, az Amazon.com, az Ebay.com és sok más vállalat sikere elkezdte felkorbácsolni az érdeklődést. 1998 végén különös lázba került amerika és az üzleti világ. Meglátták a hihetetlen profitokat, amiket ezek a cégek értek e,l szinte azonnal, és elszabadúlt a mohóság. Minden bokorban egy 2-3 emberből álló új Yahoo-t kerestek. A kis programozó csapatok el is kezdtek megjelenni, és a pénzügyi befektetők mögéjük állva, (sokszor valós termék nélkül) sorra jelentek meg az amerikai tőzsdén. Az emberek pedig elkezdték őrült módon vásárolni a részvényeket, ami egy hatalmas emelkedéshez vezetett, ez csak fokozta tovább a kedélyeket.

A láz kitört, és sodorta magával az IT cégeket és az egész üzleti világot. 1999 és 2000 között megduplázódott a NASDAQ részvényindexe, 2000-ről 4000-re emelkedett. (ezen a tőzsdén szerepelnek általában az IT cégek) Egy év alatt 100% emelkedés. Őszintén, én elfogadnám ezt a profitot, gondolom Te is. A Yahoo részvény ára kezdeti $1-ról $100-ra emelkedett 3 és fél év alatt, a mai ára $15-20 körül mozog. Az Amazon 2 év alatt érte el ugyanezt. Az emberek úgy gondolták, ami internetes vállalkozás, az sohasem veszthet.

yahoo

Sajnos tévedtek, nem értették az internetet, és nem értették mitől sikeres az egyik üzleti modell, és mitől sikertelen a másik. 2000. március 10-én érte el csúcspontját, az 5000 pontot a NASDAQ index, és azonnal hatalmas, pánik szerű zuhanásba kezdett. A teória megdőlt, mindenki a pénzét féltette. A következő 1 évben felére esett vissza a NASDAQ és a mai napig nem érte el a 3000 pontot se.

Web 2.0

Túl a világvége hangulaton, a sikeres és életképes üzleti modellel rendelkező internetes vállalatok elkezdtek újraéledni, az Amazon.com még mindig a világ legnagyobb webáruháza, részvénye 8 év alatt érte el a 2000-es összeomlás értékét (kb. $100), de a mai napon 141,73 Dollár. Az Ebay értéke kb ugyanannyi, mint annó, de a bevételei közel a 20 szorosára nőttek! Viszont a Microsoft és a Yahoo részvények értéke azóta közelükbe sem ért, a Dot Com lufi kipukkadása elötti árához. Ma a Microsoft kb. a felét, a Yahoo a hatodát éri a hőskorszakukhoz képest.

"Ha úgy gondolod, hogy Te már nem lehetsz jókor, jó helyen,
akkor engedj meg egy rövid történetet."

1996-ban két amerikai egyetemi diák, kifejlesztett egy új internetes keresőt, ami teljesen máshogy működött, mint az összes többi. Úgy gondolták új alapokon fekvő keresőjük felkeltik majd a nagy cégek érdeklődését, ezért elindultak körútra. Minden helyről kirúgták őket, mindenhol azt hajtogatták : "Nekünk van jó keresőnk, miért kéne a tiétek?" Ezért a két srác kénytelen volt céget alapítani és maguk sikerre vinni ötletüket. Ez volt a Google, a világ egyik legnagyobb és legértékesebb cége. Egy új és ésszerű ötletből, sok idő és pénz befektetésével ma közel 22 ezer embernek adnak munkát, és a tavalyi éves árbevételük 23,651 Milliárd Dollár volt. Jól olvastad, majdnem 24 Milliárd Dollár!

A Google csöndben letarolta a piacot világhírű keresőjével, és a társadalom 2004-ben elindult a közösségi információ megosztás felé. Egyes felhasználók blogot (internetes naplót) kezdtek írni, ahol elmondhatták a véleményüket, mások közösségi oldalakat alkottak, mint például az iwiw vagy a Facebook, ami a világ legnagyobb közösségi oldala, és a világ 2. leglátogatottabb weboldala, a Google.com után.

Megjelent az internetes bankolás, a kép és zene megosztó oldalak (Flickr.com, Picasa.com - Google tulajdon, stb. ) a videó megosztó portál (Youtube.com, szintén a Google tulajdona). Szépen lassan kialakultak a sikeres üzleti modellek. Ezek közül 7 db modellt vizsgálunk meg közelebbről, az egyes tanulmányokban.

A Google-éhoz hasonló diadalmenetet élt meg az utóbbi 4-5 évben több "web 2.0" -ás vállalkozó, mint Mark Zuckerberg, a Facebook alapítója, vagy a Twitter alapítói, akik közül Evan Williams a Twitter elött a Blogger (világ legnagyobb blog szolgáltatója, 2003-ban a Google felvásárolta) alapítója is volt. Mindegyikükről lesz még később szó a következő részekben is.

"Ne feledd ez informatika, itt mindig van új a nap alatt!"

Most vagy jókor, jó helyen!

A válság hatása miatt a konkurenciáid sorra döglődnek. Más cégek még mindig a kiadások lefaragásával van elfoglalva, Te pedig hihetetlen olcsón szerezhetsz magadnak egy piacot, akár egész életedre! Ha megfelelően foglalkozol az új és régi vásárlóiddal, könnyen nálad ragadhatnak évekig. Te sem váltogatod havonta a fodrászod, ha már egyszer bevált.

Persze ezt nem adják ingyen, ehhez kell :

  • egy megfelelő stratégia,
  • sok magas színvonalú tartalom,
  • és egy felhasználó barát, gusztusos honlap, amin keresztül gyűjtöd a potenciális vevőidet.
  • Az eredmények növeléséhez kellenek megfelelő marketing és analitikai szoftverek.
  • A cégednek készen kell állnia magas színvonalon kiszolgálni ügyfeleidet,
  • és rendszeresen kell kommuniálni régi vevőiddel is.
  • Majd ezután következik a soha véget nem érő munka, különböző módszerekkel minnél több emberrel megismertetni honlapunkat, írásainkat, végső soron magunkat.

Házi Feladat :

Mi a célod a weboldaladdal?

  • 1. Fogalmazd meg mi a konkrét célod az oldaladdal. Az emberek azt szeretnék, ha egyszerre több funkciót is betöltene a honlapjuk, ezért az esetek többségében egyiket sem tölti be teljesen. A látogatót terelni kell, méghozzá abba az irányba, amerre mi szeretnénk.

    Mit szeretnél inkább, azt hogy

    • azonnal eladjon az oldal,
    • vagy rengeteg feliratkozót hozzon,
    • az ügyfélszerzésre koncentráljon,
    • vagy a meglévő ügyfelek informálása a fő célod?
  • 2. Mi a Te személyes célod? Fogalmazd meg azokat a személyes céljaidat, amit el szeretnél érni az online stratégiád segítségével. Pl. Szeretnék egy új beruházást indítani, és ehhez szüksége van a cégemnek 10 Millió Forintra.

  • 3. Mi a marketing célod? Fogalmazd meg marketing céljaidat egy mondatban. Pl. egy éven belül szerezni 100 új ügyfelet.
     

Remélem Te is annyira várod a közös munkát, ahogy én!

Üdvözlettel,

A. Kovács Zoltán
www.TarhelyVallalkozoknak.hu

Következő részben :

  • megnézzük mitől sikeres egy online vállalkozás
  • és röviden összefoglalom az internetes üzleti modelleket

A szerzőről

Marketing Zoli A. Kovács Zoltán alias Marketing Zoli - marketing vezető

2002-ben kezdtem webprogramozással foglalkozni, és két évvel később már fél tucat, látogatott internetes portált szerkeztettem és fejlesztettem, ekkor kezdtem Online Marketinggel is foglalkozni. Hamar rájöttem, hogy ez sokkal jobban érdekel, mint a programozás, ezért továbbképeztem magam. Munkámhoz tartozik az online stratégiák és kampányok tervezése éskivitelezése, és szabadidőmben gondolataimat írásokba öntöm. Imádok vállalkozókkal dolgozni, szerencsés vagyok, mert a hobbim a munkám is egyben.

oldal tetejére

Saját céges honlapon gondolkozol?

Segítünk neked egészen a terv elkészítésétől a honlap felépítésén át az email kampányok levezényléséig. Célunk megmutatni a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetőinek milyen egyszerű módszerekkel lehet a "névjegykártya" honlapból Profi Ügyfélszerző weblapot csinálni.

Működő ötletekre van szükséged?
Szánj 10 percet hetente a vállalkozásodra. 7 sikeres és kipróbált internetes üzleti modellt és technikát fogsz megismerni - olyan ötleteket, amik segítenek Neked - és csapatodnak bevételt termelni céges honlapoddal.

Nincs még saját webcímed?

Ha még nincs cégednek domain foglalva (webcím, pl. http://dmhirlevel.hu), akkor foglalj most! Mielött más valaki foglalja le Te helyetted...

Tárhely csomag

  • Korlátlan Tárhely
  • Korlátlan Email cím
  • Korlátlan Domain
  • 10 db Honlap elhelyezése

3.500 Ft / hó helyett csak 1.900 Ft / hó + áfa
megrendelem hírlevél

Hírlevel csomag

  • Tárhely csomag
  • DM Hírlevél küldő szoftver
  • Havi 5.000 hírlevél küldés

6.900 Ft / hó helyett csak 3.500 Ft / hó + áfa
megrendelem hírlevél

Honlap csomag

  • Tárhely csomag
  • DM hírlevél küldő szoftver
  • Havi 10.000 hírlevél kiküldése
  • Online stratégia kidolgozás
  • Profi, ügyfélszerző honlap

39.900 Ft / hó helyett csak 24.900 Ft / hó + áfa
megrendelem hírlevél

30 napos INGYENES Tárhely
Elégedetlen vagy a Tárhelyeddel?

Puding próbája az evés, így van ez a tárhely szolgáltatóknál is. Ne bízd a véletlenre, próbáld ki tárhely szolgáltatásunkat INGYEN, és dönts utána.

A profik ezt akarják, a kezdőknek ez kell, Te pedig letesztelheted - mégpedig 30 napig ingyen!

Kipróbálom